Werkwijze

WERKWIJZE WINDMEE ADVIES

Methodiek voor community’s bouwen

Elke community is net anders. Hij moet namelijk perfect bij je organisatie en klantgroep passen. Via prototyping hebben we een methodiek ontwikkeld voor nieuwe en doorgroeiende community’s die écht werkt. Ook voor jouw comunity! Hieronder vertellen we je meer:

Wendbaar bouwen van community’s

Wendbaar, je hoort dit woord steeds vaker maar wat betekent het nou eigenlijk? Wendbaar is het Nederlandse (jeuk?)woord voor agile. Jeukwoord of niet, het is wel super effectief. Want het komt erop neer dat je in korte stappen werkt, waarbij je steeds nieuwe feedback ophaalt. Op die manier zie je meteen effect en weet je meteen of je op de goede weg zit met je strategie. Mocht er onderweg iets veranderen, geen probleem. Daar pas je je community meteen weer op aan. Een succesvolle community is dus een wendbare community!

PERSOONLIJKE INTERACTIES

Sterke menselijke verbindingen maken je community. Een community gaat om “namen en rugnummers”. De mensen staan centraal en de intrinsieke verbinding die zij voelen.

SAMENWERKEN MET JE KLANT

Elke product of dienst heeft uiteindelijk een klant. Dat kan een klant buiten de organisatie zijn. Grote organisaties hebben ook interne klanten. Hun perspectief telt.

WERKENDE PROTOTYPES

Een prototype is een mini-versie van je product, die meteen waarde toevoegt. Laten we zeggen een skateboard als je toewerkt naar een auto. En dus niet alleen een stuur.

REAGEREN OP VERANDERING

De community blijft flexibel, ook na de start van het project. Niet werken met veeljarenplannen, maar met mini-plannen waardoor je blijft inspelen op de veranderende realiteit.

Fases van community bouwen

Een community begint idealiter in de analysefase, hier onderzoek je de markt en behoefte. Daarna ga je naar de stakeholdersfase, waarin je stakeholders aanhaakt. Dan volgt de netwerkfase, in deze fase wordt verbreedt. Ten vierde de cocreatiefase – hierin vindt verdieping plaats op alle communitythema’s. Meestal is dit de langstdurende fase. En vervolgens de langstdurende fase, dat is de integratiefase.

Boekentips

Nog meer weten over onze methodiek? Lees verder in de volgende boeken. Er staat een linkje onder zodat je de boeken eventueel meteen kunt aanschaffen. Op papier of als duurzaam e-boek!

Holacracy – Brian Robertson

Veel organisaties zouden graag wendbaarder zijn, zodat ze sneller kunnen reageren op wat een snel veranderende omgeving van ze vraagt. Dit vereist een andere organisatievorm met minder bureaucratie. Holacratie is zo’n organisatievorm. Holacratie biedt een baanbrekende nieuwe structuur. Het is uitermate actiegericht, problemen worden snel en transparant aangepakt. Werknemers worden expert op hun eigen vakgebied en een volger in het vakgebied van anderen. Ook krijgt elke medewerker een stem, zonder met consensusvorming te werken. 
E-Book                     
Boek

De Lean Startup – Eric Ries

Het idee van de Lean Startup is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging. Ondernemers en bedrijven ontwikkelen en lanceren er op succesvolle wijze nieuwe producten mee. De aanpak, waarin het Lean-denken wordt toegepast op het proces van innovatie, maakt het mogelijk de juiste dingen te meten, het product aan te passen en opnieuw te testen. Resultaat: je zult minder tijd en geld verspillen.

E-Book                 Boek

Ons Feilbare denken – Daniel Kahneman

Daniel Kahneman toont in ‘Ons feilbare denken’ aan dat we veel irrationeler zijn dan we denken. Waarom beoordelen we dezelfde situatie anders voor en na de lunch? Waarom denken we dat knappe mensen competenter zijn dan anderen? Kahneman legt uit dat we twee denksystemen hebben: een snelle, intuïtieve manier en een langzame, weloverwogen manier. Beide zijn uitermate praktisch, maar het gaat vaak fout omdat we zonder dat we het doorhebben de verkeerde manier van denken gebruiken.

E-Book                               Boek

Deep Democracy – Jitske Kramer

Herken je dat? Dat mensen ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen? Dat een democratisch genomen besluit door bijna de helft van je team niet loyaal wordt gesteund? Dat het resultaat sneller was bereikt als je ook had geluisterd naar je medewerkers die niet altijd het hoogste woord hebben?

Deep Democracy is een manier van besluiten nemen waarbij de wijsheid van de minderheid wordt meegenomen in het meerderheidsbesluit. De Lewis-methode van Deep Democracy is in de periode na de apartheid ontwikkeld in het Zuid Afrikaanse bedrijfsleven en wordt op dit moment in meer dan twintig landen in de wereld toegepast. Het biedt praktische handvatten en technieken om met uitersten om te gaan. Niet vanuit de gedachte dat we dwarsliggers moeten manipuleren en verleiden om zonder al te veel morren het genomen besluit te volgen. Maar vanuit de overtuiging dat de krachtigste besluiten ontstaan door de aanwezige diversiteit aan kennis, talenten, ervaringen en emoties te combineren.


E-Book               Boek

Ik heb de tijd – Paul Loomans

Wie heeft er nog tijd? Vertrouw op je gevoel bij de keuzes die je maakt. Stress komt niet alleen van buitenaf, maar vooral van binnenuit. De methode Tijdsurfen bestaat uit zeven ‘natuurlijke aanwijzingen’. Je leert hoe je op je gevoel kunt vertrouwen bij de keuze van wat je gaat doen. Je doet daardoor 1de dingen niet alleen geïnspireerd, maar ook heel effectief. Je gaat een ongedwongen vorm van aandacht ervaren bij alles wat je doet. Maar bovenal ontstaat er een innerlijke rust die je telkens opnieuw laat voelen: ik heb de tijd.


E-Book                              Boek

Getting Things Done – David Allen

Getting Things Done is de ultieme methode om productiever te zijn. Het stelt je in staat om snel informatie te filteren en wat relevant is onder te brengen in een extern 100 procent betrouwbaar systeem. Dit zorgt ervoor dat alle op dit moment niet-relevante informatie uit je zicht verdwijnt en op het juiste moment weer op je radar komt. Hierdoor heb je overzicht om met de juiste dingen bezig te zijn en de rust om hier echt je volledige aandacht aan te geven.


E-Book               Boek

Kanban in de praktijk – Sam Laing

Teveel te doen en te weinig tijd. Dat hebben we bijna allemaal. Je holt van de ene taak naar de andere, maar het lijkt wel of je nooit iets afkrijgt. Kanban is een uit Japan overgewaaide simpele en visuele planningsaanpak die je manier van werken ingrijpend zal veranderen. Het geeft je houvast en doordat je je richt op datgene wat echt belangrijk is, krijg je meer gedaan en zul je meer voldoening hebben van je werk. Kanban werd ontwikkeld door Taiichi Ohno en betekent letterlijk ‘visuele kaart’.


E-Book                      Boek

De kracht van Scrum – Rini van Solingen

Een inspirerend verhaal over een revolutionaire projectmanagementmethode.
SCRUM is een op Lean gebaseerde projectmanagementmethode voor het snel en effectief ontwikkelen van software. Scrum hanteert een stap-voor-stap aanpak en stelt waardeverhoging, teamverantwoordelijkheid en klantbetrokkenheid centraal. Scrum wordt al veel gebruikt in de IT, maar is ook daarbuiten uitstekend toepasbaar en wint de laatste jaren dan ook enorm aan populariteit.
Boek

.

Met deze methode naar maatwerk community’s

Grofweg onderscheiden we drie typen community’s. Welke past het beste bij jou?

Stakeholders community

  • grote en kleine organisaties
  • maatschappelijke vraagstukken
  • integrale oplossing
  • draagvlak
lees meer

interne community

  • grote organisaties
  • roze olifanten aanpakken
  • commitment
  • uitvoering strategie
lees meer