Sociale Bewijskracht: Benut als bedrijf de sociale aard van mensen

Sociale Bewijskracht: Benut als bedrijf de sociale aard van mensen

Influencers als voorbeeld van sociale bewijskracht

Mensen zijn sociale dieren. Het liefste kijken we wat een ander doet, voordat we iets zelf doen. Dit gedrag is één van de overtuigingsprincipes van Cialdini: Sociale bewijskracht. 

Het gedrag om ons heen beïnvloed ons eigen gedrag

Vooral op onzekere momenten kijken we graag naar wat anderen doen. We willen er zeker van zijn dat we de juiste beslissing nemen of het voorbeeld volgen. Een shortcut die ons brein maakt, waarover we niet verder hoeven na te denken. Als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn. Als we niet zeker van onszelf zijn, laten we ons gedrag bepalen door het gedrag van de mensen om ons heen. We zijn sneller geneigd om te volgen.

Goldman’s winkelwagens

Sociale bewijskracht is ook het gebruikmaken van influencers en voorbeeldfiguren om een product te verkopen. Een mooi voorbeeld hiervan is de introductie van de winkelwagens door Goldman. Hij bedacht in 1934 een manier om zijn klanten de winkelwagens in zijn zaak te laten gebruiken. Zijn klanten gebruikten de winkelwagens namelijk niet. Goldman huurde acteurs in die met de winkelwagens door zijn kruidenierszaak liepen. En je raadt het al… al snel volgden zijn klanten en liepen ze met een winkelwagen door de winkel. Goldman nam door deze actie de onzekerheid weg die klanten hadden. Goed voorbeeld doet volgen.

Sociale bewijskracht in de praktijk

Vandaag de dag zien we sociale bewijskracht vooral terugkomen door het inzetten van bekende mensen (influencers), experts (tandarts, dokter) en reviews van klanten. Hoe zet jij sociale bewijskracht in voor je bedrijf of community? Weet je ook wat de nadelen van sociale bewijskracht zijn?

Deel dit bericht

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *