Draagvlak als voordeel van een community

Draagvlak als voordeel van een community

“Wat goed gedaan!” hoor je menig ouder enthousiast roepen als hun kleuter aankomt met een kras kunstwerkje. Wanneer een bedrijf ook een poging gedaan een creatie op de markt te zetten waar de niemand op zit te wachten, hoeven ze geen schouderklopje te verwachten. Dan is er iets faliekant mis gegaan in de voorbereiding van deze lancering. Als kleuter is de doelgroep een ouder, die alles van je leuk vindt, maar als bedrijf heb je te maken met een kritische doelgroep. 

Wanneer het draagvlak voor het product mist bij deze of een andere potentiële doelgroep, dan kan het product linea recta de prullenbak in. Een grote kans dat de doelgroep, de stakeholders of community, niet meegenomen is in de productontwikkeling. Een van de voordelen van het inzetten van een community is het creëren van draagvlak. De doelgroep wordt betrokken in het ontwikkelen en bedenken van een product of dienst, waardoor zij deze ook eigen hebben gemaakt. Draagvlak dus.

Mislukte productlanceringen

Zo zijn er in de afgelopen 10 jaar enkele grote productlanceringen behoorlijk mislukt. Google Glasses? Heb jij hier nog iemand mee zien lopen? Wat bleek, we waren er in 2013 nog niet klaar voor en na 2 jaar viel het doek. Google Glasses was slecht verkoopbaar, vanwege het wegblijven van de publieke acceptatie. Zij die de bril wel hadden gekocht ondervond problemen met de batterij of privacy- en softwareproblemen. Ai.

De groene ketchup van Heinz heeft ook geen vaste plek in de schappen bemachtigd. In 2015 bedacht het bedrijf dat een groene versie wel zou kunnen aanslaan, maar niets bleek minder waar. Het werd geassocieerd met chemisch en niet met de natuurlijke rode kleur van tomaten.* 

En zegt Windows Vista je nog wat? 2008 zou het jaar worden voor Microsoft met een nieuw besturingssysteem, maar flopte dat jaar volledig met de introductie van Vista. Een besturingsysteem dat minder gebruiksvriendelijk was dan het vorige systeem. Veel gebruikers bleven bij vorige besturingsysteem, Windows XP, of keerden terug na de slechte ervaring met Vista. Kortom, een behoorlijke tegenslag voor Microsoft.

Je gaat je toch afvragen waar het hier allemaal mis is gegaan, want dit zijn geen merken die geen marketingafdeling hebben of een doelgroeponderzoek kunnen betalen. 

Gedragen oplossingen

Voor commerciële kwesties is draagvlak zeker belangrijk en daarom is het nodig je klantcommunity te betrekken. Door stakeholders, in dit geval jouw klantcommunity, mee te nemen in de productontwikkeling of het proces wat voorafgaat aan een oplossing, voorkom je onvoorziene obstakels, vertraging en kostenposten aan het eind van een traject of achteraf. Dit kun je doen door middel van een klantpanel of cocreatie groepen te betrekken in het ontwikkelproces of via diverse kanalen feedback te vragen. Hierdoor behaal je meer succes en effectiviteit, lees: draagvlak, met de producten en diensten die je als organisatie lanceert. Dat het onderzoeken van de behoeftes van een community niet gesneden koek** is laten ook de grote merken wel zien, met hun lancering van een hypermoderne bril en groene saus.

*De oertomaat is trouwens wel groen!
** Gesneden koek is wel een product dat omarmt is, want het dient o.a. het gemak van de mens.

Deel dit bericht

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *