De kracht van cocreatie

De kracht van cocreatie

Cocreatie in een community

“Twee weten meer dan één …” Dan weten méér dan twee, nóg meer dan één.

Cocreatie is een gezamenlijke inspanning. Het gaat erom dat mensen samenkomen om samen iets nieuws en anders te creëren. Cocreatie heeft vele voordelen, waaronder: betere producten, hogere kwaliteit, hogere klanttevredenheid en meer betrokkenheid van werknemers. Dit artikel gaat dieper in op de kracht van cocreatie en legt uit hoe het een aanwinst is voor communities en vraagstukken.

Wat is cocreatie?

Cocreatie is een manier van denken en samenwerken om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Het is samenwerking, creativiteit, innovatie en gedeelde verantwoordelijkheid. Bij co-creatie hebben alle deelnemers invloed op het eindresultaat van het product of de dienst, want iedereen een stem. Je ontwikkelt samen.

Wanneer er gebruikgemaakt wordt van cocreatie dan worden de gebruikers van een eindproduct vanaf het begin intensief betrokken. De eindgebruiker denkt mee in het bepalen van de scope en een (verdiepende) vraagstelling, deelt zijn inspiratie en samen worden er ideeën bedacht. Deze ideeën worden ook concreet gemaakt in ontwerpvoorstellen voor het product. Dat is de kracht van cocreatie.

Cocreatie is een belangrijk onderdeel van het inzetten van een community voor jouw merk of (maatschappelijk) vraagstuk. In de cocreatiefase ontwerp je met de community oplossingen. Waarom zou je dat doen? Op die manier verzeker je je van draagvlak bij de community.

Cocreatie is Design Thinking 2.0

Cocreatie lijkt veel op Design Thinking, maar bij Design Thinking worden stakeholders maar beperkt betrokken. Terwijl bij cocreatie de community zelf aan zet is. Bij het toepassen van Design Thinking volg je meestal een stappenplan waarbij eventuele stakeholders aan het begin worden geïnterviewd en aan het eind worden gevraagd om de oplossing te beoordelen. Cocreatie gaat juist over al die momenten daartussen.

Cocreatie betekent mensen bij elkaar brengen en daadwerkelijk mogelijke oplossingen laten uitwerken, van begin tot eind. Het is ‘next level ontwerpdenken’, een soort Design Thinking 2.0. 

Hoe zet WindMéé cocreatie in?

Cocreëren is een onderdeel van het ontwikkelen van gedragen oplossingen. De community wordt al vanaf de eerste fase betrokken, maar in de cocreatiefase wordt de input van leden van de community gevraagd. Input die zorgt voor verhelderende inzichten, maar ook voor eindproducten of -oplossingen. Dezelfde leden moeten ten slotte het product ook gebruiken of open staan voor de oplossing.

WindMéé zet cocreatie praktisch in. Het is niet de bedoeling dat er maar op los gebrainstormd wordt, maar dat er echt gewerkt wordt aan prototyping. Cocreatie is praktisch en wendbaar. Dit betekent dat de focus ligt op doen en niet op vrijblijvend dagdromen. 

Eerst samen doen, dan afstemmen of we samen in de goede richting zitten. Mist er nog niets of is het prototype niet naar wens dan gaan we een andere richting op of verbeteren we. Deze manier van werken wordt ook wel de Plan-Do-Check-Act-cyclus genoemd. 

Omdat je elke keer een beetje aanpast en weer terug gaat om verbeteringen aan te brengen worden er ook niet te veel aanpassingen gedaan. Zo blijft het proces overzichtelijk en wordt het door iedereen geaccepteerd.

De kracht van cocreatie voor vraagstukken en producten

Thema’s die voor een community belangrijk zijn vragen ook om de perspectieven van een community. Door een groep te verbinden aan een vraagstuk komt er informatie aan het licht dat iemand buiten de community niet of moeilijk had ontdekt.

Drie belangrijke voorwaarden om cocreatie goed te kunnen passen zijn:

  • Open dialoog: Het is essentieel om een goede dialoog te voeren met oog voor elkaars interesses en het gemeenschappelijke belang dat jullie delen.
  • Transparantie: Transparantie vanuit de organiserende partij wekt vertrouwen en stelt in staat om samen te komen als een team die samen het beste willen.
  • Gedeeld eigenaarschap: Bij gedeeld eigenaarschap deelt iedereen ook de verantwoordelijkheid van het vraagstuk en is het in ieders belang om een oplossing te vinden.

Cocreatie kan onder andere resulteren in loyale community, bijvoorbeeld loyale klanten, medewerkers en partners. Er wordt een betere verstandhouding gecreëerd door belanghebbenden deel te laten nemen aan het gesprek en de oplossing.

Daarnaast kunnen zich nieuwe kansen voordoen door de input van nieuwe kennis vanuit de community. Waardoor sommige projecten opeens wel tot de mogelijkheid behoren, omdat het getoetst is door de eindgebruikers.

Een community met een diversiteit aan verschillende denkwijzes, percepties en ideeën. Dat vat je niet in je eentje samen. Hoe confronterend soms ook, door cocreatie zorg je voor een oplossing of eindproduct met meer kwaliteit voor de community dan wanneer je alleen jouw perspectief had meegenomen.

Deel dit bericht

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *