“Alwéér zo’n rotdag gehad?” – hou een dagboekje bij voor meer geluksgevoel

“Alwéér zo’n rotdag gehad?” – hou een dagboekje bij voor meer geluksgevoel

dagboek positiviteit

Halfvol of halfleeg

Je hebt mensen voor wie het glas altijd halfvol is, en mensen voor wie het glas altijd halfleeg is.

Het zal je niet verbazen dat de eerste groep gelukkiger is. Ze zien het positieve van hun dagen in, denken dat er altijd nog wel een mouw aan probleemjes is te passen. De tweede groep benadrukt daarentegen het negatieve. Ze zien nét wat er die dag mis ging. Wanneer er iets goed gaat, zijn zij geneigd om dit kleiner te maken. “Er ging al zoveel mis, dan maakt dit ene goede ding weinig verschil…”

Geluk en pech?

De eerste groep voelt zich dus gelukkiger. Zij mogen zich, letterlijk!, gelukkig prijzen. Heeft die tweede groep dan maar gewoon “pech”?

Trainen van je positiviteit

Nee hoor. Positiviteit is niet aangeboren, positiviteit is te trainen! Hoe begin je daar dan mee?

Techniek voor positiviteit

Een goed begin komt uit de stroming van de cognitieve gedragstherapie. Dit is de meest effectieve therapie tegen depressies, angsten en andere narigheid. Maar ook voor psychisch gezonde mensen zijn deze technieken heel effectief.

Evalueer je humeur elk moment van de dag

Het gaat als volgt. Onze mate van positiviteit en negativiteit wordt sterk beïnvloed door hoe we ons op één bepaald moment voelen. Namelijk op het moment dat we erbij stilstaan. Meestal is dit aan het eind van de dag, wanneer we bedenken wat we die dag allemaal hebben gedaan. Of juist aan het begin van de dag, wanneer we ons bedenken wat we die dag nog gaan doen (en of we hier wel/niet zin in hebben). Maar aan het eind van de dag ben je wellicht moe, omdat je gewoon heel veel hebt gedaan. En ook het begin van de dag kan gekleurd zijn door een ochtendhumeur. Dan zie je alles dus door een negatieve bril. “Weer zo’n rotdag achter de rug” is onze kortzichtige conclusie. We gaan er voor het gemak maar vanuit dat we ons de héle dag zo moe en chagrijnig hebben gevoeld.

Dagboekje bijhouden

Maar wat als je een dagboekje bij zou houden dat je de hele dag bij je draagt. Op verschillende tijdstippen van de dag (bijvoorbeeld ochtend, middag en avond) schrijf je op, van 0 tot 10, hoe je je op dát ene moment voelt. Dus niet smokkelen en toch achteraf invullen! Maar echt op het moment zelf.

Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan en het resultaat verraste mij toch. Het ene moment ben je hartstikke vrolijk, en uren later heb je misschien zóveel positieve energie verbruikt dat je in een dip op de bank gaat hangen. Was het dan een vermoeiende rotdag? Nee hoor. Het was dan een super leuke dag die je energie reuze de moeite waard was!

Start met boekje of mobiele telefoon

Dus, begin het liefst nog vandaag! Hoe voel je je nu? Schrijf dit op in een dagboekje, of in je mobiele telefoon. ’s Ochtends, ’s middags, en ’s avonds. Met een cijfer van 0 tot 10.

Misschien zijn je dagen wel een stuk leuker dan je dacht!

Eva van Sloten is positief psycholoog. Zij helpt individuen en organisaties door middel van bewezen psychologische technieken om zo beter samen te werken, blijvend te veranderen of stressvrij gelukkiger te worden. Het beste resultaat hoeft namelijk niet moeilijk te zijn, als je maar weet wat je moet doen! Lees meer op haar website www.windmeeadvies.nl

Meer weten? Leergang Levenskunst

Meer manieren leren om je geluksgevoel te trainen? Doe mee aan de Leergang Levenskunst, deze gaat in september van start. Meer informatie op https://www.zinnignoord.nl/programmas/leergangen

Deel dit bericht